ДНЗ "ІРКЛІЇВСЬКИЙ ПРОФЕСІЙНИЙ

АГРАРНИЙ ЛІЦЕЙ"

Головна  Загальна інформація  Керівний та кадровий склад  Абітурієнтам  Соціально-психологічна служба ліцею Фотогалерея

Наша гордість  Новини з життя ліцею  Методична робота  Досвід роботи педагогічних працівників  Профорієнтаційна робота

Панорама уроків   Виховна та гурткова робота   Учнівська сторінка   Наша бібліотека    Шляхами подвигу і слави наших дідів


ЗЕНІЧ ВАСИЛЬ ЛЕОНІДОВИЧ

Дата народження-1960, освіта повна вища

Спеціальність за дипломом - вчений агроном

Місце роботи – Іркліївський професійний аграрний ліцей

Посада - викладач спецдисциплін.

Стаж безпосередньої педагогічної роботи – 30 років.

9. Форма та результати підвищення кваліфікації протягом останніх 5 років за посвідченням -  очна, Черкаський ОІПОПП, курси підвищення кваліфікації

викладачів спецдисциплін, 11.12.2008р. посвідчення №0220.

 Технологія досвіду

      Лабораторія „Сільськогосподарські машини" має обладнані навчальні місця, що забезпечують відпрацювання ланками усіх тем предмета. Кожне навчальне місце обладнане робочим столом (верстаком з тисками), навчальним обладнанням, комплектом інструментів, приладів, пристроїв і навчальної документації, щоб забезпечити десятиланкову систему роботи.

Розміщення робочих місць і обладнання проводиться з урахуванням раціонального і повного використання корисної площі, а також вимог безпеки праці і протипожежної безпеки. Великі механізми сільськогосподарських машин та їх частини встановлені на підставки. В лабораторії широко використовуються електроприводи для прокручування робочих органів сільськогосподарських машин.

Основними критеріями оцінювання на ЛПЗ з предмету „Сільськогосподарські машини" є використання правильних прийомів розбирання і складання вузлів, виконання при цьому технічних вимог, вимог безпеки праці і акуратності в роботі, а також розширення та закріплення знань в процесі ЛПЗ.

         При організації і проведенні ЛПЗ дотримуються такої послідовності виконання завдань:

-        ознайомлення з організацією робочого місця, обладнанням, інструментом, підйомно-транспортними пристроями, інструкційно-технологічними картками;

-         повне або часткове розблокування машин або збірної одиниці машин чи механізмів;

-         вивчення технологічних і експлуатаційних регулювань;

-         збирання складових частин в цілому;

-         перевірка правильності збирання;

-         прибирання і здача навчального місця.

       В кабінеті „Сільськогосподарські машини" створено комплексно-методичне забезпечення оптимальної системи навчально-методичної документації і засобів навчання, необхідних для повного і якісного вивчення предмету у рамках відведеного часу.

      Система навчально-методичної документації визначається навчальним планом, програмою, типовим переліком засобів навчання по предмету „Сільськогосподарські машини" і методичними рекомендаціями.

Засоби навчання сприяють раціональній організації самостійної роботи на уроці і в позаурочний час, активізації процесу вивчення і його тісного зв'язку з життям.

        В залежності від способу подавання інформації, систему засобів навчання в кабінеті „Сільськогосподарські машини" можна поділити на такі групи:

-   друкарські (підручники, довідники, навчальні плакати, картки, інструкції, інструкційні картки);

-       екранні (діапозитиви, слайди, діафільми, кінофільми);

-       об'ємні (натуральні зразки, моделі, макети).

      Для передачі інформації учням в процесі викладання навчального матеріалу по сільськогосподарських машинах я вже багато років використовую екранні і звукові засоби, навчальні плакати а також натуральні об'єкти і моделі.

       Для організації і проведення самостійної роботи учнів використовую об'ємні і друкарські засоби.

       Для контролю і керування процесом навчання - всі об'ємні і, в окремих випадках, екранні засоби а також картки.

      В залежності від форм організації навчально-пізнавальної діяльності учнів на уроці, засоби навчання використовую, поділяючи їх на групи:

-         для фронтальної роботи (плакати, діафільми, слайди, кінофільми, оделі, натуральні об'єкти);

-         для групової роботи (інструкції до сільськогосподарських машин, навчальні плакати, картки, підручники, інструкційні картки);

-         для індивідуальної роботи (підручники, довідники, картки, інструкційні картки, моделі, натуральні об'єкти).

     Друкарськими засобами навчання кабінет „Сільськогосподарські машини" повністю забезпечений. Є достатня кількість підручників по сільськогосподарських машинах 2004 року видання, на українській мові, а також довідники та інструкції по експлуатації тих машин, які є в ліцеї.

       Використання плакатів на уроці дозволяє зекономити час і швидко подати необхідну інформацію. Плакат займає в кабінеті один із самих зручних місць і є доступним для учнів і викладача. Зміст кожного плаката відповідає темі уроку. Всі плакати систематизовано і розміщено в певній послідовності. Крім того, по окремих темах плакати використовуються на електричній плакатниці, якою я керую з робочого місця викладача.

       Для кращого засвоєння навчального матеріалу використовується стенд «Повтори», на якому встановлюються плакати з попереднього уроку.

      При проведенні лабораторно-практичних робіт широко використовуються інструкційні картки. Інструкційна картка являє собою настанову, з допомогою якої учень самостійно може вивчити будову і процес роботи будь-якої сільськогосподарської машини. Вона дозволяє учням ознайомитися з основними елементами будови, в певній послідовності розібрати і зібрати механізм, відрегулювати на певний режим роботи.

      В інструкційних картках вказуються необхідні матеріали, інструменти, пристосування, обладнання, рекомендації по техніці безпеки. Технічні умови по виконанню завдання та контрольні запитання.

      В процесі роботи з інструкційними картками в учнів з'являється можливість проявити індивідуальні здібності, а у викладача - надати конкретну допомогу кожному з них.

     Для закріплення нового матеріалу та контролю раніше вивченого на уроках по предмету «Сільськогосподарські машини» я використовую карточки-завдання. Вони розроблені по кожній темі. Картки містять завдання, які учень повинен виконати на основі раніше вивченого матеріалу. Ці завдання інколи носять проблемний характер. Інформація в карточках передається за допомогою тексту, схеми або малюнку. Комплект карточок в порівнянні з другими засобами навчання володіє максимальною інформаційною гнучкістю. Не витрачаючи багато часу я можу швидко замінити одні картки на інші, вибрати ті, які відповідають рівню знань учнів, багаторазово використовувати один і той самий комплект в групі, міняючи карточки між учнями. Карточки мають також письмові завдання, на які учні повинні відповісти письмово. Письмові відповіді викладач безпосередньо перевіряє після уроку. Тому для оперативної перевірки знань учнів на уроці «Сільськогосподарські машини» використовуються карточки-тести.  Карточки-тести відрізняються від карточок-завдань тим, що поряд із запитанням дається 3-4 відповіді. Учень повинен вибрати правильний варіант відповіді. Викладач може безпосередньо на уроці оцінити знання учня по коду відповідей на завдання. Карточки-тести допомагають встановити рівень знань, якими володіє учень, зекономити час на їх перевірку, запланувати роботу по усуненню.

     В кабінеті «Сільськогосподарські машини» зроблено стенди по індустріальній технології вирощування кукурудзи, соняшника, цукрового буряка, картоплі. Це дає змогу детально ознайомити учнів з технологією вирощування основних сільськогосподарських культур. Крім того, в кабінеті створено систему стендів з технічними характеристиками основних сільськогосподарських машин. Це дає можливість швидко змінити інтер'єр кабінету в залежності від теми уроку, що сприяє кращому засвоєнню навчального матеріалу.

      При вивченні навчального матеріалу на уроках «Сільськогосподарські машини» широко використовую екранні засоби навчання. Для цього в кабінеті є діапроектор «Альфа», який працює як в автоматичному так і в дистанційному режимі з робочого місця викладача. Набір діапозитивів та слайдів, об'єднаних однією темою, створює серію в касеті. Діапозитиви і слайди використовуються на протязі всього уроку, при вивченні нового матеріалу, створенні проблемної ситуації на уроці, самостійної роботи та повторенні навчального матеріалу.

      Діафільми, як і діапозитиви та слайди, використовуються в якості джерела інформації на діапроекторі. Демонстрація діафільму проходить тоді, коли для висвітлення навчального матеріалу необхідно мати велику кількість зображень, пов'язаних з конструктивними особливостями сільськогосподарських машин.

     Використання навчальних кінофільмів відбувається дистанційно з робочого місця викладача через телевізор з відеомагнітофоном. Велика інформаційна ємкість кінофільму дозволяє скоротити час на викладання навчального матеріалу і збільшити час роботи по його засвоєнню.

     Викладач Зеніч Василь Леонідович має високу науково-методичну підготовку. Методична проблема над якою працює Василь Леонідович «Комплексно-методичне забезпечення предмету «Сільськогосподарські машини». Уроки проводить у високому темпі, раціонально використовує час на уроці, застосовує особистісно-орієнтовану методику навчання, словесні наочні та практичні методи.

Викладач добре володіє методикою викладання предмету. Активізує розумову діяльність на уроках, широко використовує технічні засоби навчання, зокрема відеофільми, практикує на уроках ігрові завдання, використовує міжпредметні зв'язки, завдання професійного спрямування.

      Зеніч Василь Леонідович здійснює плідну методичну роботу в ліцеї. Разом з групою авторів Василь Леонідович розробив навчально-методичний посібник «Експлуатація та обслуговування сільськогосподарських машин» в рамках Проекту ТАСІ8 «Підвищення ефективності управління професійно-технічною освітою на регіональному рівні в Україні». Навчально-методичний посібник розрахований на учнів з професії «Тракторист-машиніст сільськогосподарського виробництва» професійно-технічних навчальних закладів, а також для підготовки навчальних закладів, а також для підготовки навчальних занять педпрацівниками. Матеріали апробовані в тридцяти професійно-технічних навчальних закладах Черкаської та Дніпропетровської областей.

Методична розробка на тему «Методика проведення лабораторно – практичних занять з предмету «Сільськогосподарські машини»

            Працюючи викладачем  предмету „Сільськогосподарські машини” я намагаюся активізувати знання учнів по даному предмету. В центрі уваги поглиблення і закріплення знань, отриманих на теоретичних заняттях, а також набуття початкових умінь виконувати розбирально-збиральні роботи, правила користування інструментом, знімачами, контрорльно-вимірювальними приладами, підйомно – транспортним і монтажно- демонтажним обладнанням, проведення основних експлуатаційних регулювань, виховання робочої дисципліни, акуратності і бережливого відношення до машин, обладнання і економного використання матеріалів є лабораторно-практичні заняття з предмету „Сільськогосподарські машини ”

           Основними критеріями оцінювання на ЛПЗ  є використання правильних прийомів розбирання і складання вузлів, виконання при цьому технічних  вимог, вимог правил техніки безпеки і акуратності в роботі, а також розширення та закріплення знань в процесі ЛПЗ.

При організації і проведенні ЛПЗ дотримуємося такої послідовності виконання  завдань :

-         ознайомлення з організацією робочого місця, обладнанням,інструментом, підйомно-транспортними пристроями, інструкційно-       технологічними картами;

-         повне або часткове розбирання машин, або збірної одиниці машин чи механізмів;

-         вивчення технологічних і експлуатаційних регулювань;

-         збирання складових частин машин в цілому;

-         перевірка правильності збирання;

-         прибирання і здача навчального місця.

          Лабораторія „Сільськогосподарські машини" має Обладнані навчальні місця, що забезпечують відпрацювання ланками усіх тем предмета. Кожне навчальне місце обладнане робочим столом ( верстаком з 2 тисками), навчальним обладнанням, комплектом інструментів, приладів, пристроїв і навчальної документації  щоб забезпечити десятиланкову систему роботи. Розміщення робочих місць і обладнання проводиться з урахуванням раціонального і повного використання корисної площі, а також вимог правил безпеки праці і протипожежної безпеки. Великі механізми і частини зернозбиральних механізмів встановлені на підставки. В лабораторії широко використовуються електроприводи для прокручування електроприводів с.г. машин.

            Сьогодні на полях державних,  колективних і фермерських господарств можна побачити різноманітну вітчизняну і зарубіжну техніку. Тому кожен учень – майбутній працівник аграрного виробництва – повинен знати призначення, будову, технологічний процес, технологічну наладку або регулювання, вміти своєчасно і кваліфіковано регулювати робочі органи, вузли і механізми машин, професійно виконувати агрегатування, а також  проводити діагностування та технічне обслуговування.

            Практичні навики по обслуговуванню і експлуатації складної с.г. техніки можна отримати на лабораторно-практичних заняттях по предмету „Сільськогосподарські машини

Підготовка до заняття починається з ознайомлення з навчально-технічною і методичною літературою, складання навчального плану, в якому висвітлюються такі питання, як елементи занять і час їх проведення, плани вступного, поточного і заключного інструктажів, тезисний зміст занять, перелік необхідного обладнання і наочних посібників.

            Процес підготовки необхідного обладнання і наочних посібників до ЛПЗ включає підбір необхідної кількості комплектів обладнання, агрегатів і приладів, знімачів, ключів, контрольно-вимірювальних приладів та забезпечення задовільного стану охорони праці і протипожежної безпеки, а також виготовлення достатньої кількості екземплярів інструкцій по виконанню ЛПЗ, відбір і підготовку наочних посібників, креслень, схем, плакатів, технологічних карт, навчальної літератури.

            Кожна ланка, згідно навчального місця, забезпечується інструкційно-технологічною картою, інструкцією з охорони праці, електробезпеці і протипожежних заходів, відповідними плакатами, окремими вузлами, деталями, набором слюсарного інструменту, демонтажно-монтажним обладнанням, витиральним матеріалом, графіком переміщення ланок по робочим місцям.

            Вступний інструктаж проводиться після організаційної частини. На першому занятті вступний

інструктаж займає більше часу (25-30 хв.) він повинен бути більш детальний, ніж на наступних заняттях. Вступний інструктаж проводиться при підготовці  учнів до виконання ЛПЗ, де коротко повторюються основні теоретичні положення, пов’язані з темою, постановою і роз’ясненням завдання даного заняття і визначення послідовності його проведення. Від організації методики проведення вступного інструктажу залежить результат всього заняття.

            Викладачеві необхідно показати розміщення навчальних місць, продемонструвати правильність користування слюсарно-монтажним інструментом, пристроями, знімачами, інструкційно-технеологічними картами, плакатами, технічною літературою. Роз’яснити учням з чого складається загальна оцінка за виконану роботу. Закінчується вступний інструктаж комплектуванням ланок, видачею завдань, які вони будуть виконувати, видачею інструменту, приладів, ознайомлення з графіком переміщення ланок по навчальних місцях. ЛПЗ проводяться по 10-ланковій системі, по 2-3 учнів в кожній ланці. На кожний цикл обладнано 8 навчальних місць. На навчальних місцях учні працюють по 3 години, після чого міняються навчальними місцями згідно графіка переміщення ланок. Заняття проводяться по 90 хвилин з наступними перервами. Після вступної бесіди учні приступають до практичної роботи.

            Керівництво самостійною роботою учнів вражається також і в цільових обходах ланок, на яких викладач основну вагу звертає на окремі моменти роботи ( правильність розбирання і збирання, комплектність вузлів та регулювання).

            Заключний інструктаж з ЛПЗ по предмету ”Сільськогосподарські машини ” закінчуються заключною  бесідою . В заключній бесіді, в результаті уважного спостереження за практичною роботою учнів, робиться детальний аналіз роботи ЛПЗ по навчальних місцях, розглядаються типові помилки та  шляхи їх усунення. Відмічається робота кращих учнів та оголошується оцінки кожному учневі. В кінці занять дається завдання додому згідно графіка чергування ланок. Кінофільми використовуються лише ті, які відповідають темі уроку. Час демонстрації кінофільму не більше 6 хвилин.

Для засвоєння навчального матеріалу на уроках по предмету «Сільськогосподарські машини»широко застосовую натуральні об'єкти, тобто робочі органи і механізми машин. Для кращого вивчення натуральних об'єктів, наприклад, гідростатичної трансмісії ГСТ-90, для кращої наочності зроблено розріз. Якщо натуральні зразки мають великі розміри і не можуть бути використані на уроці, то в цьому випадку організовуються екскурсії.

            При кабінеті «Сільськогосподарські машини» створена лабораторія, яка являє собою комплект обладнаних всім необхідним робочих місць, достатніх для одночасної роботи всіх учнів групи. Тут встановлено по циклам достатня кількість машин для проведення ЛПЗ по «Сільськогосподарських машинах». В найбільш складних механізмах машин зроблено розрізи. Обладнане і робоче місце викладача.

Використання на уроках «Сільськогосподарські машини» моделей підвищує зацікавленість учнів по предмету. Вони можуть розглядати модель довгий час і спостерігати за зміною розміщення робочих органів в процесі показу. В кабінеті є діючі і недіючі моделі, а також розбірні і нерозбірні. Велику зацікавленість до діючих моделей по зернозбиральних комбайнах проявляють учні при вивченні нового матеріалу.

         Найбільш складні об'ємні засоби навчання виготовляються в гуртку технічної творчості при кабінеті «Сільськогосподарські машини». Тут виконуються розрізи вузлів і механізмів, проводиться ремонт і виготовлення діючих моделей, зокрема моделі бурякозбиральної машини РКС-6, а також оформлення плакатів, інструкційних карток та роздаткового матеріалу.

          На всі уроки в кабінеті створено поурочні та тематичні папки. В них розміщується план уроку, конспект, роздатковий матеріал у вигляді карточок-завдань, довідкова інформація, фотографії, вирізки з газет та журналів та інше. Це дає змогу викладачу якісно підготуватися до проведення уроку.

         Використання засобів навчання корінним чином зміцнює структуру уроку, допомагає якісно використовувати кожну хвилину навчального часу, максимально чітко і доступно викласти складений матеріал і забезпечити його засвоєння учнями.

 

Методичні розробки:

  1. Іпструкційні картки для проведення лабораторних робіт з предмету «Сільськогосподарські машини»

 


Іркліївський професійний аграрний ліцей

 з радістю відкриває двері перед

енергійною, талановитою молоддю